torsdag 2 februari 2012

Mer snabbmat

Nu har jag testat två alternativ till min varmkorv. Båda klarade jag på tio minuter, men då har jag lite hjälp av att ha en induktionsspis. Mitt första alternativ är kräm. Jag gjorde rabarberkräm på rabarber jag fryst ner i somras. Tyvärr har jag har dålig koll på utbudet av färdiga krämer i affären, men det går säkert att hitta bra alternativ. Men kräm är inte så komplicerat att göra. Självklart tar det längre tid än tio minuter om frukten ska förberedas. Jag vill tipsa om äppelkräm nu på vintern om du inte har egna bär hemma.

Det andra alternativet är en superenkel pastasås, som egentligen är en tomatsås till pizza och naturligtvis lika god till pizza (som brukar ta längre tid än tio minuter). Ta och mixa tomatkross med lite god olja, salt och krydda den med valfri örtkrydda kanske smaka till den med lite vitlök eller något annat du gillar. Klart! Koka pasta och du har en god, snabb och enkel rätt. För ett mer klimatsmart alternativ så testa att göra gnocchi, men då blir det inte snabbmat längre.

Sen tipsade Kstina om gröt, mjölk och kokt ägg vilket fick mig att tänka på omelett (hänger ni med?). Här hemma kallar vi det för pannkaka, för då äter alla av den. Men jag har inte testat om den håller för min tio-minuters-gräns än. Sen vill jag också tillägga att jag tycker om att mat får ta den tid den behöver, både vid tillagning men särskilt när den ska ätas. Däremot är det inte alltid så realistiskt med små barn...

Lite mer intressant läsning jag vill tipsa om hittar du här. Svensk sammanfattning av den internationella studien IAASTD, International Assessment of Agricultural Science and Technology for Development – världens hittills största tvärvetenskapliga utvärdering av hur kunskap, vetenskap och teknik inom jordbruket kan bidra till en hållbar utveckling.

1 kommentar:

  1. Har aldrig tänkt på att kräm på "hemmaäpplen" är klimatsmart! Men det gör jag ibland - och det kan jag ju försöka göra lite oftare och bli lite mer klimatsmart! Det var roligt att sticka torgvantar - vilken färg skulle du helst vilja ha!? KRAM!

    SvaraRadera