söndag 5 februari 2012

Varför går informationen inte fram?

När det gäller mat och klimat så undrar jag varför jag inte hört mer om det här tidigare. Eller har jag bara inte förstått budskapet? Vill jag egentligen inte veta och blundar för informationen jag får? Visserligen är jag inte en person som lusläser tidningar och bara måste titta på nyheterna, tvärtom. Men med mitt skummande av nyheter, det jag får lite så där i förbifarten (och ibland mer medvetet), så är min uppfattning att det är transporterna som är det som kommer få oss i Sverige att minska på koldioxidutsläppen. Har jag rätt? Sen anser jag att vi måste ändra på hur vi transporterar oss själva och där har jag själv en låång bit kvar, men varför hör vi ändå så lite om klimat och mat??

Nu när jag själv börjar läsa på så hittar jag ju massor. Något mycket intressant är regeringens proposition som säger att "matens andel av växthusgasutsläppen uppgår till i storleksordningen 20–25 procent" och "Under våren 2009 kommer Livsmedelverket att lansera projektet ”Miljösmarta matval utifrån kostråden”." samt att "Syftet är att hjälpa konsumenter att göra miljösmarta livsmedelsval." (Här hittar du hela propositionen 2008/09:162 och meningarna här är hämtade på s 115)

Men råden som Livsmedelsverket skulle ge ut stoppades av regeringen. Du hittar många goda råd ändå på Livsmedelsverkets hemsida. T.ex. om maten vi slänger, vet du om att du kan spara en hel månads matkostnad genom att tänka på hur du konsumerar? Samtidigt som du bidrar till en bättre miljö.

Om du är nyfiken på hur konsumtionen i ditt hushåll påverkar miljön kolla in EcoRunner.

Vill igen rekommendera er att läsa den svenska sammanfattningen från världens hittills största tvärvetenskapliga utvärdering av hur kunskap, vetenskap och teknik inom jordbruket kan bidra till en hållbar utveckling. När jag läser denna så förstår jag än mindre varför det inte hörs mer om detta i media och varför våra politiker inte tar upp det.

2 kommentarer:

  1. Klokt skrivet. Jag tycker i och för sig att det skrivs ganska mycket om detta ämnen, men för en "vanlig" konsument som bara läser dagstidningar och ser på TV för att få nyheter, så kanske det inte känns så. Jag ska försöka hitta några länkar du kan "prenumerera" på för att få info om miljö och mat. Hörs / Kstina

    SvaraRadera
  2. Tar gärna emot lite länkar, tack!

    SvaraRadera