måndag 6 februari 2012

Det är inte så komplicerat

Nu har jag tipsat om en hel del läsning och jag vill att ni ska veta att jag måste kämpa till mig tid för att läsa. Jag vet att jag inte är ensam om det och att det då, när tiden finns, är roligt att kunna få läsa den där boken eller tidningen som samlar damm i bokhyllan. Gör det!! Själv har jag fått lite blodad tand att läsa på om mat och klimat och jag hoppas att lite av det jag lär mig ändå kommer fram här. Så för mig är det ett nöje att få läsa fakta. Jag ska också erkänna att flera av inläggen jag skriver här tar dagar att skriva ner, innan jag känner att jag kan publicera. Ni vet, fem minuter här och fem minuter där. Just nu tänker jag, drömmer jag och snackar jag mat och klimat så det jag skriver här lever jag.

Men!! Det är inte så komplicerat att fixa klimatsmart mat! Så här började jag;
- Följ din filosofi, vad som är viktigt för dig när det kommer till mat och klimat. För det är svårt att förändra något som du kanske inte tror på.
- Hur handlar du? Tar du bilen till affären, kan du gå/cykla/ta bussen eller svänga in på affären på väg hem från jobb/hämtning på dagis/etc?
- Tänk om kring basvarorna. Jag började med ekologiska bananer och ekologisk mjölk, något som går åt i det här hushållet.
- Skriv en handlingslista. Om du inte brukar skriva någon så är mitt tips att börja för att vänja dig vid nya sätt att tänka i affären. Slopa det som inte är i säsong, eller välj kvar/bort livsmedel med omsorg enligt din filosofi.
- Ät mindre kött. Det innebär inte att du ska bli vegetarian, men testa en köttfri dag i veckan.
- Släng inte maten. Är något som gläder både miljön och din plånbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar