tisdag 28 februari 2012

Säsongens utbud

Fick idag hem ett reklamblad från en känd matkedja som löd "Vår bästa tid är nu!" Där butiken sade sig gjort det enklare för mig att hitta nyskördade frukter och grönsaker i säsong. Det stod även "Det är alltid skördetid någonstans på jorden". Om reklamen beror på att det blir viktigare för konsumenten med råvaror i säsong kan jag inte svara på, men jag tror inte reklamen hade varit utformad på detta sätt om vi inte varit mer medvetna om råvarorna. Men jag tror också att vi låter oss luras av erbjudanden och reklam, eller jag gör det åtminstone.

Först när jag såg reklamen så tänkte jag "Wow, vad bra! Nu kan jag lättare hitta rätt i affären", men så såg jag frasen jag nämnde ovan om att det skördas alltid någonstans på jorden och här är ju fallgropen. Jag vill ju äta i säsong för att jag vill vara klimatsmart och det innebär att råvaror som går att odla (eller föda upp) här i Sverige kan ätas när de finns tillgängliga här. Så tomater, isbergssallad och gurka är inte i säsong just nu, även om de skördas i Spanien den här tiden. För egen del händer det ändå att jag köper tomat nu, men inte så ofta och när jag köper tänker jag på ursprunget, varifrån tomaterna kommer och om det finns ekologiskt alternativ. Det finns även en hel del råvaror som inte odlas här och personligen tycker jag inte att vi ska låta bli dem, men tänka på ursprunget dvs landet de kommer ifrån, om de är ekologiskt och rättvisemärkt odlade.

2 kommentarer:

  1. Mycket att tänka på, och nog luras de ibland! Jag handlar som sagt i alla fall ekologisk mjölk, och en dag i framtiden kanske jag kan börja tänka klimatsmart, jag följer din blogg så länge och försöker få någon information att fastna i huvudet:). Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att Arla satsar på sin ekoförsäljning så att deras pris till handeln på ekologisk mjölk ska sänkas, så vi hoppas det märks för oss också! Jag tror du är mer klimatsmart än vad du tror, det är ju inte bara maten som räknas, du skänker ju t.ex. vidare kläder som inte används längre! Kram

      Radera