tisdag 21 februari 2012

En vanlig vecka - tisdag

Har funderat på hur jag ska presentera det jag äter, handlar, slänger etc. på ett bra sätt. Jag vill ju inte definiera i detalj, det blir inte roligt att läsa, men samtidigt vill jag vara ärlig och visa på hur jag gör. Har inte kommit fram till något bra sätt än, så jag kör på som igår.

Frukosten varierar jag inte alls mycket, mackor med smör. Till lunch gjorde jag gnocchi med tomatsås, nästan helt ekologisk. Och innan jag fortsätter ska jag berätta att jag är föräldraledig, så jag är hemma dagtid och kan planera maten lite mer. Men tomatsås och gnocchi är verkligen inte komplicerat att göra, det som tar tid är att hacka lök, skala och riva morötter till såsen samt att gnocchin stjäl lite tid vid kokningen. Nu på kvällen önskades det potatismos med fiskpinnar, så det fick det bli. Fiskpinnarna gjorde jag från grunden.

Hur klimatsmart blev då dagen? Det blev en köttfri dag, med rätt så många ekologiska varor och msc-märkt fisk. Tyvärr blev spillet desto större. Jag tycker det känns lite konstigt att räkna skal från lök, potatis och morötter till slängd mat, för äter någon verkligen det? Men jag borde verkligen investera i en kompost så att jag fick användning av restprodukterna. Vid fiskpinnetillverkningen fick jag också en del över, både äggvita (äggulor hade jag använt till gnocchin), mjöl och ströbröd. Vad gör jag med det, går det att spara? Det finns ju lite fiskrester i allt så det känns inte särskilt användbart.

Att vi tänker annorlunda i familjen kring mat märktes idag då min man undrade om vi inte skulle märka upp kylskåpets hyllor så att en hylla blir "rester" och en hylla till "använd först". Kul att idéer inte behöver komma från någon bok, utan kan vara helt självklara. Ska tillägga att jag läst detta i någon bok, men inte använt mig av just det tipset. Än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar