torsdag 9 februari 2012

Jag och mina citroner

Jag älskar citroner! Varför vet jag inte, mer än att jag alltid varit väldigt förtjust i sura smaker. Hellre surt än sött (fast kombinationen surt-sött är väl ändå bäst...). Helst vill jag ha citron i allt, om det nu hade passat... Nej, smaken går ju såklart före. Men till fisk, kyckling, potatis, i bakverk, ja, det funkar ju till mycket. Nu undrar ni kanske vart jag vill komma, finns det klimatsmarta citroner? Ja, min dröm är nog att ha ett eget citronträd, även om det med min konsumtionstakt inte skulle täcka mitt årsbehov precis. Men tills jag har ett eget citronträd så lättar jag något på min klimatbelastning genom att köpa ekologiska citroner.

Vilket jag vill rekommendera alla! För det går absolut inte att jämföra smaken på konventionella citroner och de ekologiska. Det finns ingen beska i de ekologiska och är något jag skulle vilja kalla för sur-söta, bästa kombinationen med andra ord! Så har du inte testat än, gör det. Tipsa mig gärna om ditt favoritrecept med citron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar