måndag 20 februari 2012

En vanlig vecka - måndag

Den här veckan tänkte jag se hur klimatsmart jag är genom att se vad jag ätit, hur jag handlat, hur mycket jag slängt. Jag ska försöka att inte planera för mycket utan göra som jag gjort de senaste veckorna. Efter veckan ska jag summera hur det ser ut och se vad jag behöver och vill göra annorlunda.

Efter frukost (mackor med smör) tog jag bilen till affären utan att ha något annat ärende än att just handla mat. Dagens mat gick i potatisens tecken, till lunch köttbullar med potatismos och på kvällen blev det potatissoppa där resterna från lunchen (potatismoset) ingick. Förutom mackor, smör, mjölk och nötkött var inga ingredienser ekologiska, men väl svenska. Klimatsmart? Om jag bortser från att jag tog bilen till affären så tycker jag att det var en bra dag ur klimatperspektiv, inte toppbetyg men inte heller underkänt. Med bilen i beräkningen så blir jag underkänd.

Tipset om att använda överblivet potatismos till en soppa fick jag i boken "100 sätt att rädda maten..." av Annica Triberg. Just potatismos tycker jag annars är svårt att göra något med, jag har försökt göra potatisbullar men har inte lyckats särskilt bra.

I affären reflekterade jag över att de svenska, billigare och i min smak ofta godare äpplena fått en undanskymd plats, synd tycker jag. Sen undrar jag om det går att få tag på färsk grönkål nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar