tisdag 31 januari 2012

Dags att läsa på lite mer

För att lära mig att göra smartare val känner jag att jag behöver läsa på lite mer. Det svåraste är att hitta tiden att läsa. Men genom att ta ett steg i taget kommer jag ju ändå framåt. Nu har jag äntligen tagit mig tid att läsa broschyren "Miljösmarta matval" (som ni hittar här). Här läser jag "Det finns inget produktval som löser alla problem, men miljösmarta matval ger dig möjlighet att påverka de miljöaspekter du tycker är viktigast." Vad bra ändå kan jag tycka, kanske det på ett sätt vore enklare med en enda lösning, men vi människor är så olika. Vad vi tycker och tänker behöver ju återspeglas i hur vi lever.

Sen finns det väl vissa delar i våra val som måste vara samstämmiga för att få de effekter som behövs. T.ex. minska på mängden kött och slänga mindre mat. Men det finns en stor frihet i hur vi väljer att göra det. Broschyren tycker jag ger en bra sammanfattning av villka val vi kan göra. Om du som jag inte hittar tiden för läsning, läs bara rutorna på varje sida.

Ps. Råden har tagits fram av Livsmedelsverket i samarbete med Naturvårdsverket och bygger på ett  vetenskapligt underlag från Sveriges Lantbruksuniversitet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar