måndag 27 februari 2012

En vanlig vecka - hur gick det?

Jag ska försöka summera ihop veckan som gått, hur klimatsmart har jag varit? Först presenterar jag vilka råvaror jag ätit och hur fördelningen sett ut. Sen resonerar jag kring hur klimatsmart jag varit och vad jag vill förändra. Till min hjälp använder jag klimatpyramiderna. Så om du inte är så intresserad av vad jag ätit, hoppa vidare till mitt resonemang.

Veckan har innehållit rätt så mycket vegetariskt, om jag räknat rätt blev det 8 av 14 måltider, dessvärre var det helt utan fantasi, flertalet bestod av potatissoppa. Potatis har varit det stora huvudtemat under veckan, nästan till varje måltid, vilket förvånar mig eftersom jag brukar äta rätt mycket pasta i veckorna. Så helt vanlig vecka har det inte varit. Fisk blev det en gång (MCS-märkt) och vid övriga måltider helsvenskt kött, där hälften var KRAV-märkt. Mängden kött per måltid har varit ca 100 g och totalt blev det därmed ca 400 g kött. Grönsaker har lite grann lyst med sin frånvaro, det har varit morot eller frysta gröna ärtor som serverats vid endast ett par tillfällen. Till frukost har jag ätit mackor eller havregrynsgröt. Till helgen fick vi fint besök som sov över så då lyxade vi till frukosten med diverse pålägg och ägg. Övriga måltider i helgen blev  kött och potatis med sås (bernaisesås och rödvinssås), pasta med tomatsås och våfflor.

Jag har denna vecka ätit ca 400 g kött, vilket är en helt hållbar mängd kött. SLU-forskarna Johanna Björklund och Susanne Johansson uppskattar att mängden kött per svensk bör vara ca 385 g per vecka, för att komma ner i hållbara nivåer (se information här). Potatis, lök och morot är råvaror som ligger i botten på "året-om-klimatpyramiden" och är därmed alltid bra alternativ. Fisk blev det endast en gång, vilket ändå får anses klimatsmart, men som ur hälsoperspektiv hade kunnat få finnas med vid ytterligare ett par måltider. Frysta ärtor är både gott och nyttigt men är tyvärr krävs det mycket energi för kyltransporter och fryslagring vilket innebär att de inte är så klimatsmarta. Att ha hemma en mängd pålägg är inte så klimatsmart kanske främst för att det finns en risk att allt inte äts upp och för att det ofta finns med en mängd mejeriprodukter. Och just mejeriprodukterna är det som jag bör se över om jag kan minska på, det har jag med i nästan alla måltider, i någon form och oftast som smör på smörgåsen. Eller i tillagningen, t.ex. ricotta i gnocchin, smör i bernaisesås, mjölk i våfflor etc. Även om mängden vid varje tillfälle inte alltid är så stor, så undrar jag hur mycket det blir totalt.

Om jag summerar veckan anser jag att jag definitivt varit klimatsmart. Det är antagligen maten jag slänger som är den största boven. För det slängs lite brödkanter (barn som inte gillar kanterna), lite rester på tallriken, kvarglömda råvaror i kylen etc. Men för att veta hur mycket jag slänger så skulle jag väga det och det vet jag att jag inte orkar göra, så jag får fortsätta gå på känslan. I början av veckan utlovade jag att försöka ha en så normal vecka som möjligt och det har det inte varit, på flera sätt. Jag brukar äta mer pasta, mindre rester och inte riktigt så mycket vegetariskt.

Det jag ska ta med mig från veckan är mängden kött, om jag kan fortsätta äta mindre, men då ska jag definitivt öka på mängden fisk och skaldjur och försöka vara mer fantasifull när det gäller vegetariska alternativ. Sen vill jag också tänka mer på mejeriprodukterna, skulle jag kunna byta till någon havrebaserad produkt som blir mer klimatsmart eller minska på mängden på annat sätt. Fortsättning följer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar