måndag 16 januari 2012

Välkommen hit

Nu börjar min resa mot att tänka klimatsmart när det gäller mat. Jag tror nämligen att det vi stoppar i oss inte bara påverkar våra kroppar, utan matens resa till vårt kylskåp och skafferi har en påverkan på människor och miljön över hela världen. Egentligen handlar det inte enbart om maten, utan allt vi gör påverkar både människor och miljö. Min tanke är ändå att börja fokusera på just maten och det helt enkelt då det är ett område där jag känner mig trygg. Jag gillar att laga mat och jag gillar att veta var maten kommer ifrån. Min amibition är att här kunna berätta om hur en förändring mot mer klimatsmart mat påverkar mitt vardagsliv och min ekonomi och dela med mig av några tips och idéer på vägen.

I höstas lyssnade jag på Maja Söderberg som föreläste just om den klimatsmarta maten. Det var då jag insåg att jag vill förändra mitt eget synsätt på mat och sträva mot ett mer hållbart förhållningssätt. Som utgångspunkt kommer jag att använda "Sju årstider i Majas kök" där sju klimatpyramider finns presenterade. Läs gärna mer om detta på klimatmat.se. Där finns också sex utgångspunkter för hållbara matvanor presenterade vilka är;
  • Utgå från säsongens närproducerade råvaror
  • Ät en hållbar mängd kött
  • Släng inte maten
  • Handla utan bil
  • Välj ekologiskt
  • Välj fisk från hållbara bestånd
Jag har ingen utbildning inom klimat-mat-frågor men hoppas få lära mig massor under resans gång. Sådär, nu tror jag att jag är redo att starta min resa. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar