tisdag 17 januari 2012

Ett steg i taget

För att klara av att ställa om till klimatsmart mat tänker jag ta ett steg i taget. Ett av mina första steg var att se om jag kunde få ihop en kasse med enbart ekologiska varor. På min lista fanns både basvaror som lök, potatis, morot och pasta men jag var även på jakt efter kyckling, knäckebröd och hamburgerbröd. Jag hade lite svårt att hitta ekologisk knäckebröd och ost, men efter lite letande och frågande i butik hittade jag det. Det som inte gick att hitta var hamburgerbröd samt lite onyttigheter som fanns med på listan (godis och läsk).

Jag tycker att vissa av de ekologiska varorna var alldeles för dyra i min kasse, som t.ex. lök. Därför kommer jag överväga andra alternativ, som att beställa hemleverans. Här hittade jag några länkar, men det finns betydlig mer. För egen del är det svårt att få varor hemkörda till dörren då jag bor ute i skogen, så jag får se över alternativ som att få det levererat till jobb eller till någon snäll kompis som bor på vägen hem från jobbet.

Nästa steg blir att inventera vad jag faktiskt redan har hemma, så jag kan äta upp det jag har och inte bara köpa nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar