söndag 29 januari 2012

Fast i snabbmaten

Det är för väl att jag redan påpekat att det är min strävan att bli mer klimatsmart. För vissa dagar känner jag mig långt ifrån klimatsmart. Särskilt när jag fastnar i, vad jag vill kalla för, snabbmaten. Som idag, söndag, en dag då rutinerna lätt rubbas. För mig är rutiner viktigt när det kommer till mat. Jag är inte så rolig att vara med om jag inte äter regelbundet. Men mer tydligt är det med två små barn i huset, då är det verkligen inte roligt när humöret går ner i botten för att hungern gör sig påmind. Då behöver mat snabbt komma fram, alltså snabbmaten. Min räddning är då antingen mackor eller varmkorv. Och hur ska jag lyckas med att göra varmkorven klimatsmart? Var hittar jag alternativen, dvs få fram mat på fem minuter och som kanske inte är mackor. För ärligt talat är det rätt så ofta jag behöver ta till snabbmaten, minst tre gånger om jag ser till veckan som gått.

En mer långsiktig lösning är naturligtvis att planera menyer, hitta rutiner m.m. Men jag behöver alternativ, när vardagen inte blir som planerat, när orken inte finns och lusten att laga mat helt försvunnit. Helt enkelt något i stil med varmkorv. Ska klura lite och se om jag hittar något alternativ, kom gärna med förslag!

Nu ska jag ta nya tag och se om jag fixar en vecka utan varmkorv, med lite nya snabbmatsalternativ. Jag kom faktiskt genast på några idéer, jag ska bara se om de håller även med trötta hungriga barn runt benen, det är väl det ultimata snabbmatsprovet. Från kyl till bord på mindre än tio minuter är målet!

1 kommentar: