torsdag 26 januari 2012

Grönkålssallad

Idag är jag flitig! Men jag måste få dela med mig av en fantastisk vinägrett som blir väldigt god till grönkål. Receptet kommer från Familyfood, där vinägretten serverats till spenat, vilket är lika gott.

100 g mandlar
1 dl tranbär
1 röd lök
1 msk senap (jag brukar använda fransk)
2 msk vinäger
1 msk honung
1/2 dl rapsolja
salt och peppar
Grönkål, mängd efter smak och behov

Skala och finhacka löken. Blanda senap, vinäger, honung och lök i en skål. Rör ner oljan i en tunn stråle och smaka av med salt och peppar. Grovhacka mandel. Blanda grönkål, mandel och tranbär i en skål och rör ner vinägretten.

Grönkålssalladen står sig mycket bra i kylskåp, så den räcker till många måltider. Jag har också matat på den med ny grönkål, då vinägretten gärna hamnar i botten och det har varit lika gott.

1 kommentar:

  1. Kul att se dig i bloggvärlden! Blir bra att få inspiration från dig angående matlagning! KRAM!

    SvaraRadera