torsdag 26 januari 2012

Vegetarisk lasagne

Det jag gjorde idag var en vegetarisk lasagne, som är något av en familjefavorit. Tidigare har jag gjort den med spenat, men bytte ut spenaten mot savojkål. Först hade jag egentligen tänkt att ha grönkål, men det hittade jag inte i affären. Det här räckte till fyra hungriga vuxna, så än har jag inte testat den på barnen.

Tomatsås
3 stora hackade lökar
1-2 msk olivolja
2 burkar krossade tomater (á 400g)
1 kg skalade grovrivna morötter
1/2 - 1 tomatburk vatten
2 grönsaksbulgongtärningar
3 msk tomatpuré
salt
peppar

Savojkålsröra
ca 200 g savojkål
1-2 msk olivolja
ev lite vatten
500 g keso
riven muskot
salt
peppar

lasagneplattor
riven ost

1. Fräs löken i olivoljan, häll på krossade tomater, morötter, buljongtärningar och tomatpuré, späd med vatten (ska inte bli för simmigt). Koka under lock i ca 30 min. Smaka av med salt och peppar.
2. Ta bort den hårdaste delen på nerven. Fräs kålen mjuk i oljan, häll ev på lite vatten och lägg på lock för att få den mjuk och fin. Rör ner keson och smaka av med muskot, salt och peppar.
3. Varva tomatsås, lasagneplattor, savojkålsröra. Avsluta med tomatsås och strö över riven ost. Om tomatsåsen blir väldigt fast i konsistensen så häll över lite mjölk innan den rivna osten.

Tips! Om det blir tomatsås över, krydda den med oregano, rör ner lite creme fraiche och låt koka upp. Rör ner lite hackad persilja efter smak. Nu har du en riktigt god pastasås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar