torsdag 26 januari 2012

Grönsaker

Fick tipset att gå in på naturskyddsföreningens sida och hittade massor av matnyttigt! Här är en länk till maten. Där hittade jag listor för grönsaker i säsong som du kan få direkt till mobilen, vilket ju kan underlätta i affären. Själv har jag en för gammalmodig mobil, men jag tycker det fungerar bra att skriva små lappar som väl är.

Det finns ju många fördelar med säsongsråvarorna, där den klimatsmarta delen är att inga uppvärmda växthus behövs och maten går att få tag på mer lokalt (finns säkert även fler fördelar). Men något som gläder mig extra mycket är denna information som jag hittade på ovan nämnda sida: "Det är även bevisat att grönsakerna under säsong innehåller mera näringsämnen." Hurra! För frågar du mig är det först och främst viktigast att maten jag stoppar i mig är bra för mig och i andra hand kommer klimatet. Fast ärligt talat här går de ju hand i hand, lättare kan det inte bli.

I år kommer vi att odla mer själva. Det kommer inte räcka till självförsörjning på något sätt, men en bit på vägen. För mig är det lustfyllt att få gå ut i trädgården och skörda det som jag sen ska tillaga. Jag tycker det smakar godare och smaken får vi absolut inte tappa bort i jakten på klimatsmart mat! Men än har jag inte blivit besviken på smaken, tvärtom. Är väl kanske inte min treåring benägen att hålla med om. När jag idag fräste på savojkål  undrade hon vad det var som luktade så äckligt. Visst håller jag med henne, det luktar inget vidare, men smaken är ju något helt annat. Åter till vår egen odling, listan blev rätt så lång, men här är den.
  • Potatis
  • Morötter
  • Lök
  • Betor
  • Tomat
  • Ärtor
  • Bönor
  • Majs
  • Jordärtskockor
  • Chili
  • Squash
  • Sallad
  • Grönkål
Jag ska uppdatera när vi kommer igång så får ni se vad som blev verklighet och vilka typer, listan är ju inte särskilt väldefinierad. Och till er som inte har lust/ork/plats att odla på så går det ju att köpa fina råvaror ändå!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar