söndag 22 januari 2012

Första utmaningen

Det är mycket svårare att minska på mängden kött än vad jag trodde, så det kommer bli en stor utmaning att hitta rutiner för att minska ner på köttmängden. Som jag förstår det bör köttmängden ligga på ca 55 g per dag för att det ska vara hållbart, och jag ligger minst på det dubbla. Måste bestämma mig för antal "köttfria" dagar och vad jag ersätter köttet med.

Min "stora" flicka gillar inte bönor och ärtor (med undantag av färska gröna) och jag vill gärna ha med ärtor och bönor i de vegetariska rätterna. Nu går hon ju på dagis några dagar i veckan så jag får väl planera in de vegetariska dagarna när hon har ätit ett mål där. Kvällsmålet brukar ändå inte vara så populärt. Och skam den som ger sig, någon dag kanske hon till slut gillar bönorna. Fast i ärlighetens namn så gillade jag inte bönor alls när jag var liten, och det var konsistensen som inte gick hem. Så om någon har ett tips är det mycket välkommet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar